{
Nyhetsbrev december -21

Slusshistoria och nostalgitripp i Trollhättan

Veteranernas första aktivitet efter pandemins framfart blev en dagsresa till Trollhättans slussar och Saab-museet.

Slusshistoria och nostalgitripp i Trollhättan

Veteranernas resa till Trollhättan, för att ta del av planerna för Vänersjöfartens fortsättning upp genom Göta Älv var, en naturlig uppföljning på studiebesöket som gjordes på Hisingsbron hösten 2019. Resan gick av stapeln den 24 november och väl på plats guidades de drygt 30 deltagarna av Johan Eriksson från Sjöfartsverket. Han berättade historien om hur den första slussen byggdes vid Lilla Edet 1650 och hur slussleden stod färdig i Trollhättan 1800. 1916 ersattes slussleden av en ny som fortfarande används. Med en bredd på 13,6 meter kan den transportera fartyg på upp till 13,4 meter genom den 30 meter höga trappan.

Men nu har slussarna nått sin tekniska livslängd och därför beslutade regeringen 2018 att ge Sjöfartsverket och Trafikverket i uppdrag att bygga nya slussar i Vänersborg, Trollhättan och Lilla Edet. För den nya slusstrappan finns två alternativ som Johan Eriksson presenterade till kaffet som veteranerna intog efter lunchen. Båda förslagen innebär att två miljoner kubikmeter fast berg måste sprängas bort i områden med höga kultur- och miljövärden.

För att jämka samman alla olika intressen kommer Trollhättans kommun och Sjöfartsverket behöva lösa flera komplicerade frågor. Byggstarten är planerad till 2025 och projektet beräknas ta fem år.

Trollhättebesöket avslutades med ett timslångt besök på Saab Car museum, vilket blev en riktig nostalgitripp för alla BTF-veteraner.

Foto: Inger Skogsberg

Visa fler